Књиго моја пређи на другога:
Револуција у учењу – како променити начин на који свет учи
Гордон Драјден и др Жанет Вос
Издавач: Тимораф, Београд, 2001, страна 536
Ако кренемо од појмовног одређења речи револуција (лат. револутио, „преокрет”), у општем случају предстваља радикалну промену друшвених односа.
Књига под насловом „Револуција у учењу“- како променити начин на који свет учи, заиста представља преокрет, преврат у ширем сазнавању појма образовања и учења.
Прва издања књиге појавила су се 1993. и 1994. године, а ово обновљено издање истражује како се могу постићи изузетни резултати у учењу, посебно када се повежу са достигнућима из електронике и мултимедијске технологије.
Разматрање улоге електронских комуникација у образовању, понуда квалитетних развојних програма, редефинисање најбољих начина подучавања не само у школи, дефинисање индивидуалног стила учења и сл. представљају потребне кораке на путу ка новом друштву које учи.
Школске програме, наводе аутори, могуће је обликовати, али наставници ће морати да посматрају децу и да утврђују стилове учења, допустити им да уче на свој јединствен начин, користећи своје јединствене снаге.
Како се свет мења четири пута брже од наших школа, тако је и нужна потреба за мењањем образовања и учења. Цртање мапи ума уместо линеарних белешки, „паметно читање“, коришћење различитих врста музике и алата попут „спајалице памћења“, играње игара и сл. само су неки од предлога аутора за једноставније и брже учење и памћење. Усвајање важних информација има смисла, наводе аутори, само када могу и да се примене.
У књизи аутори нас упознају са развојним фазама детета откривајући нам да се брзо и ефикасно учење остварује у средини која им путем чула помаже да сама открију начела која леже у основама појава.
Водећи нас кроз поглаваља књиге, аутори нам нуде 3 кључа за будућност:
- развијен ум,
- страст за учењем
- способност употребе знања.
Да би ова три кључа за будућност искористили потребно је са њима отворити поља интегрисаног образовања и то кроз:
- занимљиве ваншколске пројектне активности које комбинују истраживања и проучавања;
- коришћење рачунара као средства за обраду и анализу информација и
- повезивање предмета која се уче у школи, а не сваки засебно.
Како нас читање и изучавање књиге води кроз поглавања окренута новом, савременијем друштву тако нам аутори наводе 12 корака који воде до изврсног школског система:
- Школе треба организовати као доживотне и целогодишње центре ресурса за целу локалну заједницу
- Најпре треба сазнати жеље својих муштерија: ученика и родитеља
- Муштеријама гарантовати успех и задовољство
- Пружити одговарајуће подстицаје свим врстама интелигенције и свим стиловима учења
- Употребите најбоље светске методе дучавања, учења и проучавања
- Инвестирати у кључне ресурсе: наставнике као модераторе
- Учинити свакога како наставником, тако и учеником
- Испланирати курикулум који ће имати четири компоненте: лични развој, животне способости, знања о томе како учити и све повезати са свим садржајима учења
- Променити систем оцењивања
- Употребити технологију сутрашњице
- Искористити целу своју локалну заједницу као ресурс за учење
- Свакоме дати право да бира.
Књига коју препоручујем је књига занимљивог формата, која не предстаља само „револуцију у учењу” већ предстаља и „револуцију у читању“ . Револуција у читању ове књиге се огледа у томе што свака лева страница књиге изледа као „постер“ .
На постер страници су дате главне мисли из текста са десне стране.
Књига нуди савете о савременим научним сазнањима и наставним методама, отвара нови пут ка образовању, односно друштву које учи.
Јела Станојевић, педагог